tiistai 18. joulukuuta 2007

Saareen....

Sunnuntai-iltapaivalla kavimme kavelyretkella viereisessa botanic-gardenissa eli kasvitieteellisessa puutarhassa katsomassa trooppisen kasvillisuuden ihmeita. Oli sademetsan kasveja, jattilaismaisia versioita niista kasveista joita on monilla huonekasveinaan. Lihansyojakasvit kiinnostivat poikia valtavasti, mutta tahan Jonin oli vielka toikaistava etta missas on kasvisyojakasvit? Mita tuohon vastaat?

Eilen maanantaina lahdimme siis saareen, eli Green Islandille koralliriutoille paivaretkelle aivan jarjestetylle siis. Aamulla linja-auto haki miedat satamaan josta nousime tuollaiseen Nordic Jet linen nakoiseen pikaalukseen. Laiva oli taynna kiinalaisia ja heidan lisakseen oli oikeastaan me ja henkilokunta. Alkukahvien jalkeen Leo kavi kuittaamassa iteselleen snorklausvalineet ja lisaksi huvittavan sinisen kokovartalo-nylonpuvun jonka ristimme heti smurffisukelluspuvuksi. Laivamatka kesti noin tunnin ja siirryimme n 150 m pitkan laiturin paasta maihin. Rantaan juoksimme oitis ja mina siis Leo rupesin pukemaan tuota tiukkaa kokovartaloasua paalleni. Onneksi rannalla ei ollut muita kun kiinalaisia ja me ja jotka olivat hyvin monet samanalaisessa asussa niin nolotus oli vahaista. Pojat leikkivat rantavedessa ja olisivat olleet myos halukkaita snorklaamaan. Snorklausvedet ovat kylla mahtavia. Korallia riittaa, toki taman saareen korallit eivat ole niita kaikkein hienoimpia. nakyi paljoj isojakin kaloja mm. pikkuhaita jne.

Jonilla loppui virta jo 1,5 tunnin jalkeen ja jouduimme siirtymaan syomaan laivalle buffet-poytaan, jonka jalkeen osallistuimme lasipohjaveneajelulle koko poppoo. Naimme lasin lapi hienoja kaloja ja kotrallia, tosin vihrea lasi ei antanut kovin hyvaa kuvaa pohjan koralleista ja kasvikllisuudesta eika kaloista.

Taytyy tassa antaa tunnustus rakkaalle Paiville joka on viikon kestaneen flunssan kourissa jaksanut meita poikia ja halunnut ja jaksanut vakisin lahtea kaikkialle retkeilemaan ja hulluttelemaan. Olen yrittanyt kylla sanoa etta nyt rauhoitutaan mutta ei auta. Onneksi tauti alkaa nyt olla pikkuhiljaa ohi ja paasemme jatkamaan matkaa terveina.

Niin sitten jatkoimme paivaa Green Islandilla tosin uittamalla poikia uima-altaassa, joka sijaitsi saareen rakennetussa luksusresortissa. Joni oppi mm. hyppaamaan paa edella veteen jonka Konsta oli jo osannut aiemmin. Paluumatka alkoi n. klo 16.00 ja vietimme sen ylakannella aurinkoa ottaen ja mahtavia maisemia katsellen. Lomakotiin paasime klo 18.00 ja sen jalkeen menimme hotellin Rambutan-ravintolaan syomaan illallista. Tama on hyva ravintola siina mielessa etta alle 5 vuotiaat lapset syovat a la-carte listaltakin lasteannokset ilmaiseksi eli hinta-laatusuhde on todella hyva varsinkin Konstan kohdalla toki Jonillekin maistuu hyvin nama ruoat.

Nyt kun tata aikaisin herattyani kirjoitan (klo on 7.12 paikallista aikaa) meilla on viimeinen paiva taalla Cairnisissa. Tama on hienoa paikka ja suosittelen kaikille. Huomenna lahdemme sitten Sydneyyn viikoksi. Vakavana "uhkana" ovat alennusmyynnit jotka ovat alkaneet taalla jo nain joulun alla. Kevennyksena loppuun pitaa viela lisata tyttareni Tarun kommentti siita miksi Australiassa kasvihuonepaastot ovat muita maita alhaisemmat.....koska Kengurun pieru ei sisalla metaania:-) Kiitos Tarulle tasta.